Recenze, Z našeho oboru

Recenze: Protentokrát aneb česká každodennost 1939–1945

Úvod

Období Protektorátu Čechy a Morava bylo bezpochyby temné a plné strachu. V Evropě zuřila válka, lidé byli zatýkáni, bez soudu popravováni nebo odváženi do pracovních či koncentračních táborů. Může se zdát, že česká kultura a každodennost v tomto období zanikla, ale, jak se lze dočíst v knize Protentokrát od autorky a studentky historie Marie Michlové, nebylo tomu tak ve všech ohledech. Sama autorka uvádí, že život v Protektorátu byl v některých ohledech klidnější než například v Polsku, které bylo během prvních měsíců války rozděleno mezi SSSR a Německou říši (od roku 1943 Velkoněmeckou říši).

Recenze

Vzhledem k tomu, že období Protektorátu Čechy a Morava je v našich končinách rozebíráno spíše z hlediska politiky a nejzásadnějších událostí, tematicky se jedná o vítanou změnu. Nejedná se však o příliš rozsáhlou publikaci, která by českou každodennost v tomto období rozebírala hodně do hloubky. Na druhou stranu faktem zůstává, že některé věci nejsou široké veřejnosti příliš známé. Kniha je rozdělena do kapitol, ve kterých se navíc v podkapitolách rozebírá například kinematografie, divadlo, hudba, ale také život na venkově atd. Velmi zajímavou kapitolou je tvořivost spojená s šitím oblečení, která se během válečných let naplno rozšířila. Látky a příze byly v tomto období nedostatkovým zbožím, proto se využívalo vše, co se dalo. Například z ubrusů se šily šaty a jiné kusy oděvů se různě přešívaly. Nedostatkovým zbožím se také staly silonky pro ženy, které se dokolečka opravovaly takzvaně doma na koleni. Různé tipy a rady na využití veškerého textilu vycházely v dobových módních časopisech. Boty a textil byly tehdy na příděl (tzv. „šatenky“). Zajímavou kapitolou byl také život ve městě v porovnání s životem na venkově. Přeci jen na venkově panoval větší klid než ve městech, ale venkované byli na druhou stranu například nuceni odevzdávat kus své úrody Německu.

Kniha je krátká a lze ji přečíst snadno během jednoho večera. Nelze v ní nalézt příliš mnoho detailních informací, ale vzhledem k tomu, že autorka patrně chtěla tuto publikaci určit spíše široké veřejnosti, tak kniha dostatečně obeznamuje čtenářstvo se základními poznatky a plní tuto funkci na výbornou.

Závěr

Knihu bych doporučil všem, kteří se zajímají jak o Protektorát Čechy a Morava, a také těm, které zkrátka zajímá, jak žily naše babičky a naši dědečkové během nejhoršího konfliktu v dějinách. Autorka odvedla dobrou práci, protože formát celé publikace je stručný a jasný a může tak snadno posloužit jako učební pomůcka i pro mladší čtenáře a čtenářky. Skvělá kniha na jedno letní odpoledne nebo večer.

Zdroje:

Úvodní fotografie: Wikimedia Commons, Bundesarchiv, CC BY-SA 3.0 DE, File:Bundesarchiv Bild 183-2004-1202-505, Prag, Burg, Besuch Adolf Hitler.jpg.

MICHLOVÁ, Marie. Protentokrát aneb česká každodennost 1939–1945. Český Těšín, 2012.