Experimentální archeologie je krásná, přínosná a někdy poměrně dobrodružná metoda, s jejímiž výsledky jste se už jistě někdy setkali. Typickým příkladem může být návštěva archeoskanzenů, které dle svého zaměření rekonstruují nejrůznější způsoby a aktivity pravěkého či středověkého života. O tom, co všechno lze experimentálně rekonstruovat, vám napíšu pár vět v jednom z dalších článků, ale dnes bych vás chtěla krátce seznámit s unikátním a skoro až neuvěřitelným projektem Radomíra Tichého a jeho kolegů.
V roce 1995 se zrodil projekt Monoxylon I, který měl potvrdit hypotézu popisující využití lodí vydlabaných z jednoho kmene pro migraci prvních zemědělců z Blízkého východu na území pevninského Řecka (v době cca 7000 př. n. l.). S použitím různých technik a věrných replik dobových kamenných nástrojů se dal tým odborníků a nadšenců do práce a vyrobil první monoxylon z topolu. Výroba byla náročná, neboť s ní prakticky nikdo neměl pořádné zkušenosti a absence podobných člunů v archeologickém inventáři také dvakrát nepomohla. Přesto se ale posádka na plavbu vydala a s průběžnými úpravami plavidla nakonec mezi ostrovem Samos a poloostrovem Atika vlastní silou odpádlovala 231 kilometrů.
O tři roky později vyplul do středozemních vod Monoxylon II – dubová replika neolitického člunu nalezeného v italském jezeře Bracciano. Kolem pobřeží Itálie, Francie, Španělska a Portugalska se loď vážící 2650 kg pohybovala rychlostí cca 4 kilometry za hodinu. Z časových důvodů byla trasa rozporcována do několika úseků a sledovala primárně lokality s archeologickými nálezy. Během jednoho měsíce posádka překonala 762 km.
Výše zmíněný dubový monoxyl zazářil také o více než 20 let později, kdy se stal plavidlem v pořadí třetí expedice s pojmenováním „Cesta obsidiánu“. V květnu roku 2019 se tým vydal mimo jiné překonat více než 100 kilometrů na volném moři mezi Santorini a Krétou, což znamenalo zvládnutí plavby i v noci. Specifikem této výpravy bylo také využití plachty, která výrazně zvýšila rychlost. Nakonec expedice zvládla překonat 415 kilometrů za 12 dní.
Zatím poslední expedicí je Monoxylon IV, v jejímž rámci došlo k výrobě nového člunu, který dostal přezdívku „Král Mochova“. V lesní oboře Mochov u Opočna totiž vichřice vyvrátila 300 let starý dub, který se stal perfektním adeptem pro opracování. Po 1000 hodinách výroby se v roce 2022 z 14 tun vážícího kmene stal 11,5 metru dlouhý monoxyl vážící 2,8 tuny (v suchém stavu). O rok později, přesně 19. června 2023 se začala v Egejském moři psát další kapitola z „Králova“ života, ve které proplul trasu svých předchůdců. V době psaní článku dorazila expedice po 500 kilometrech do cíle a její členové se vracejí domů. Na více informací si musíme počkat, a proto doporučuji tento úžasný projekt sledovat, kde se dá. Na Instagramu i Facebooku máte ty nejaktuálnější informace a videa z plavby, na webovkách www.monoxylon.cz pak najdete všechny informace o celém projektu.
Zdroj fotky: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=750596670406899&set=pb.100063697174259.-2207520000.&type=3