Kultura / Události

Jsme unavení z kulturního průmyslu?

Mnozí z vás si jistě všimli, že byl nedávno zveřejněn teaser k filmu A Minecraft Movie, který má převést oblíbenou videohru na filmová plátna. Snímek by měl mít premiéru příští rok a v hlavních rolích se představí známí herci, jako Jack Black (Škola Ro(c)ku, King Kong, The Super Mario Bros. Movie) a Jason Momoa (Aquaman, Game of Thrones, Duna), spolu s vycházejícími dětskými hvězdami Emmou Myers (Wednesday) a Sebastianem Eugene Hansenem (Just Mercy). Režie se ujal Jared Hess, tvůrce filmů Napoleon Dynamite a Gentlemen Broncos. Nicméně, A Minecraft Movie se zatím nesetkalo s příliš pozitivním ohlasem. Teaser se stal terčem posměchu a během několika dní od svého zveřejnění sklidil hlavně negativní reakce.

Nespokojenost diváků se netýká jen vizuální stránky, ale i očekávaného narativu filmu, který je často zesměšňován prostřednictvím internetových skečů a memů. Ty často obsahují ironické citace notoricky známých filmových klišé jako „He is right behind me, isn’t he?”, „Uh, guys, you might want to see this,” nebo „What’s the worst that could happen?” Tato memes upozorňují na to, že A Minecraft Movie působí jako další standardizovaný produkt kulturního průmyslu, který opakuje známé vzorce a postrádá originalitu. Znamená tato vlna internetového posměchu, že je publikum unavené podobným typem produkce?

Jedním z hlavních hráčů současného filmového průmyslu je bezesporu Disney, a to zejména díky svému vlastnictví Marvel Cinematic Universe (MCU). Superhrdinové v posledních desetiletích dominovali kinům, přičemž soupeřily hlavně filmy založené na komiksech Marvelu a DC. I když tento souboj stále trvá, jeho intenzita slábne. Zatímco DC Cinematic Universe (DCU) dlouhodobě zaostává, jak z hlediska tržeb, tak i hodnocení, Marvel se stal nejvýdělečnější filmovou sérií. Úpadek popularity superhrdinských filmů může být způsoben buď přirozeným poklesem zájmu po letech jejich dominance, nebo snižující se kvalitou těchto snímků, což se projevuje zejména v úrovni scénářů či vizuálních efektů. Ačkoli Deadpool & Wolverine (2024) zaznamenal úspěch, zdá se, že je král sesazen z trůnu.

Otevírá se nám tak pytel, ze kterého se nyní sypou filmy stavějící již na zaběhlých značkách (jako bylo MCU s Marvel komiksy). Tento jev není ničím novým. Můžeme si vzpomenout na seriály a filmy, které sloužily jako pouhá propagace hraček (G.I. Joe, He-Man, Lego NinjaGo a další). Minulý rok naplnila kinové sály Barbie (2023), která se stala i nejvýdělečnějším snímkem roku. Tento kousek od Grety Grewing nám rozplesal srdce tím, že poukázal na problematiku, která je v hlavním záběru současného feminismu. Udělalo nám to takovou radost, že jsme se přestali ohlížet na to, že jsme se vlastně dívali na reklamu. Tak co koupili jste si svojí panenku Barbie od Mattela?

V posledních letech se do kin dostávají i adaptace videoher. Historicky tyto filmy nesklízely valné ohlasy, ale některé současné projekty naznačují, že lze tuto „kletbu“ prolomit. Nejlépe to dokázaly seriály The Last of Us (2023) a Fallout (2024). Ve světě filmu si pak dobře vedla série Sonic the Hedgehog (2020, 2022, 2024) nebo The Super Mario Bros. Movie (2023), který skončil na druhém místě mezi nejvýdělečnějšími filmy roku. Na druhé straně však stojí například Borderlands (2024), u kterého se zdá, že tvůrci chtěli jen vydělat na populární franšíze. A Minecraft Movie (2025) se zdát zatím být bližší druhému případu. Kulturní průmysl často produkuje snímky, které jsou v podstatě reklamou na již existující značky nebo slouží k propagaci dalších produktů. V takových případech se ztrácí důraz na příběh a vyprávění. Deadpool & Wolverine (2024) je skvělou ukázkou, jelikož jeho obsah je tvořen především pop-kulturními referencemi, a to jak v rámci Marvel značky (odkazy na komiksy, postavy ze starých marvel filmů, představení charakterů z komiksu.), mimo značku (odkazy na jiné filmy) a internetovými memy. Po odstranění tohoto nánosu vám před očima zůstane narativ, který jste viděli milionkrát.

A Minecraft Movie (2025) následuje stejnou logiku. Mohlo by se zdát, že na základě diváckých ohlasů se oddělí zrno od plev. Diváci si raději vyberou filmy, které ukojí jejich touhy (ať už jsou vyfabrikované či pravé) na místo toho, aby se spokojili s nepěkně vypadajícím produktem nízké kvality. To ovšem pořád naráží na to, že fanoušci neustále brání i nepovedené produkty, což můžeme vidět například na dalším Disney vlastnictví: Star Wars. Internetové memy k tomu nemluví hlasem odporu, který by donutil korporace kulturního průmyslu k přehodnocení strategií. Internetové memy, místo aby kritizovaly a nutily korporace k změně, tyto produkty často paradoxně ještě více zviditelňují. Příkladem je Morbius (2020), který se proslavil hláškou: „It’s morbin’ time!”, která ve filmu ani nezazněla. Tento vtip film paradoxně udržel v centru pozornosti a přiměl studio k jeho opětovnému uvedení do kin, i když s nevalným finančním úspěchem. Na streamovacích platformách však dosáhl na první místo mezi nejsledovanějšími filmy. Sony na tuto strategii navázalo s Madam Web (2024) a podobnou cestou pravděpodobně půjde i připravovaný Kraven the Hunter (2024).

Je tedy pravděpodobné, že i A Minecraft Movie (2025) se stane podobným fenoménem. Přestože kritika filmu může být ostrá, spíše než jeho oslabení se dočkáme toho, že zájem o něj bude paradoxně růst.

Tagged , , ,

About Vojtěch Polívka

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *