Recenze

Recenze: Sociální dilema

Recenze: dokument „The Social Dilemma“

– americké dokumentární drama soustředící se na negativní dopady rychlého vzestupu sociálních sítí v poslední dekádě

I přesto, že sociální sítě přinesly mnoho pozitivního, americké dokumentární drama „The Social Dilemma“ se zaměřuje na negativní dopady rozvoje této moderní technologie. Jakým způsobem virtuální sociální sítě ovlivňují naše skutečné životy? Na kolik máme jich přesah z online prostředí pod kontrolou? Podle dokumentu režiséra Jeffa Orlowskiho se jedná především, avšak nejenom, o generaci Z (tzn. lidé narození roku 1996 a později), která sociálním sítím podléhá.

Dopady jsou nemalé. Sociální sítě jsou schopny ovládat chování a emoce svých uživatelů natolik, že v jejich důsledku lidé dokáží přikládat přehnanou hodnotu něčemu nebo považovat za pravdivé něco, co není reálné. Online obsah často vyvolává negativní emoce, lidé jsou více úzkostliví a mají sklony k depresím. Počet sebevražd mezi teenagery stoupl několikanásobně od roku 2009, kdy se online sociální sítě začaly používat masověji. Vliv na duševní zdraví je zde obrovský. To souvisí také se snahou, abyste na sítích trávili co nejvíce času a tím pádem poskytli co nejvíce informací, tedy dat, o vás a vašich preferencích. Podněcování závislosti je dalším negativním dopadem používání sociálních sítí. V neposlední řadě je stinnou stránkou také to, že lidé jsou stále méně schopni interagovat mezi sebou.

„Pokud za něco neplatíte, pak jste prodávaným produktem vy…“

Jakékoli naše online chování je sledováno a zaznamenáváno. Získaná data o uživatelích jsou pak produktem, na němž vlastníci sítí vydělávají nemalé peníze. Je třeba poukázat především na to, že používání různých aplikací sociálních sítí rozhodně není zadarmo, přestože za ně neplatíte přímo. Facebook, Snapchat, Google a další online sítě jednoduše obchodují s daty o vás a vy nemůžete nic namítat, neboť jste s tím při registraci na dané platformy museli souhlasit. Cílená reklama vzniká ve spolupráci inzerentů, zadavatelů reklamy s danými platformami. Obsah, jež se zobrazí po vyhledání nějaké informace je natolik personalizovaný, že ani dva lidé s podobnými zájmy, sedící vedle sebe, neobdrží totožný obsah. To souvisí s problémem Fake News a konspiračních teorií. Říkáte si, jak je možné, že nějaký člověk došel k určitému názoru, i když musí mít k dispozici stejné poznatky jako vy? Klíč je v tom, že on stejné poznatky rozhodně nemá. Zkuste si, vy a někdo další, třeba na Google vyhledávači zadat stejná slova a porovnejte to, co je vám nabídnuto. Asi se budete divit.

Celý dokument dokresluje hraný příběh o teenagerech a jejich závislosti na sociálních sítích. Tvůrci se snaží poukázat na problém, který je nedílnou součástí dnešní společnosti. Přestože se nejedná o novou myšlenku, je potřeba na tento fenomén, jež se ve společnosti ocitl již v minulé dekádě, stále více poukazovat a snažit se hledat řešení, aby nedocházelo k příliš dramatickému vzrůstu negativních dopadů nejen na další generace.

Dostupnost a celkové hodnocení

Dokument je dostupný na Netflixu od 9.9. 2020 a jeho stopáž má 89 minut. Premiéra byla již 26. ledna 2020 pro Sundance. Scénář mají na svědomí Davis Combe, Vickie Curtis a Jeff Orlowski, který je zároveň režisérem. Sociální dilema získalo na ČSFD hodnocení 75% a na IMDb 7,6 hvězdičky z 10 možných. Z mého pohledu je takové hodnocení naprosto adekvátní. Dokument je zajímavý a zabývá se současným tématem, avšak je třeba říci, že se opravdu zaměřuje pouze na negativní dopady používání sociálních sítí. Nejedná se ovšem o nic, co by se dalo vytýkat, jelikož se o tomto směřování dozvídáme hned v prvních minutách po spuštění samotného dokumentu.

 

Oficiální Trailer ke shlédnutí na platformě youtube:

 

About Jesika Blažková

Take proper care of your three homes - mind, body, earth.
View all posts by Jesika Blažková →