Pro studenty

Jak se učit?

pracovní deska s notebookem, mobilem, poznámkami a učebnicemi vizualizuje 5 tipů, jak se učit.
Navzdory nelehké studijní situaci se nezadržitelně blíží konec školního roku a s ním i termín závěrečných zkoušek. Proto vypíchneme a zopakujeme 5 tipů, pro rychlejší a efektivější učení.

Učení – mučení, jasně, to už všichni moc dobře známe. Taky nám všem leze na mozek celá koronavirová situace. Je nám mdlo při představě, že po roce a půl distanční výuky, na kterou nikdo nebyl předem připravený a tudíž ani nebyl zvyklý tímto stylem nabývat vědomostí, máme skládat jakékoliv závěrečné zkoušky. Může se jednat o maturitu, která sice možná je jen formalitou, ale to se to mluví těm, kteří ji už mají za sebou. Nebo může jít o úplně obyčejnou zkoušku na konci semestru, případně o státní závěrečnou zkoušku na vysokých školách. Stále nám v hlavě vyvstává ona otázka: Jak se efektivně učit?

S tímhle nikdo nepočítal a neumí s tím dost dobře pracovat. A to navzdory tomu, že drtivá většina vyučujících má pro situaci pochopení a snaží se být studentům tak nápomocná, jak jen dovede a i přes to, že se na systém online výuky začíname aklimatizovat. Jak být produktivní a neprokrastinovat během distanční výuky jsme radili zde. 

A jelikož informací není nikdy dost a opakování je matka moudrosti, v následujících řádcích najdete 5 (léty prověřených) tipů pro efektivnější a rychlejší učení.

1) 30 minut a pauzička

To je známá věc, kterou už jste jistě zaregistrovali sami na sobě, že si ráno plní energie a elánu sednete ke kopici učení a za chvíli tu samou stránku louskáte už popáté a jediné, co jste si z ní odnesli, je první slovo a pak také to, jak je venku krásně a že by bylo lepší sedět u vody, než se tady mordovat s tímhletím, nebo byste se s tímhletím možná mohli mordovat u té vody, kurňa, zase nedáváte pozor a zase jste si z té stránky odnesli jenom první slovo, tak repete.

Ne, nemáte ADHD ani jinou poruchu pozornosti. Je naprosto přirozené, že po přibližně půlhodince soustředění pozornost rychle klesá dolů. To je ta špatná zpráva. Dobrá je, že se po chvilkovém mentálním odpočinku schopnost pozornosti kompletně zrestartuje a můžete se zase soustředit. A stačí k tomu klidně jen 5 minut. To je tak akorát na to dojít se napít, na záchod, projít se do kuchyně a zpátky, vymodelovat z plastelíny kuličku nebo pomazlit domácí zvíře. Rozhodně to není dost času na video na YouTube, na „rychlé“ projetí Facebooku nebo Instáče, neotvírejte TikTok a už vůbec nepodléhejte chtíči dát si šlofíček. Stay focused!

2) Ručně a stručně

Vypisovat si všechno růčo zní jako jistá dávka otravy, zvlášť, když jste si sehnali předem vypracované materiály a teď už si je stačí jenom zmemorovat, že? Ale pokud se vyloženě nejedná o 200 stran a nehrozí při zpracování vlastních poznámek amputace horní končetiny, je vypisování jedna z nejúčinnějších metod učení. Jednak jste nuceni si projít více zdrojů, ze kterých vytáhnete to nejdůležitější, jednak si ve svých poznámkách můžete dělat jisté zkratky a napíšete si je vždy tak, že jim budete rozumět a budou vám vyhovovat. V neposlední řadě si informace ručním napsáním vštípíte velice efektivně do paměti. Staré dobré psaní na papír je sice pomalejší než digitální zpracování si poznámek, ale výsledek stojí za to.

3) Audiovizualizace je klíč

Dnešní doba je kouzelná tím, jaké technologické možnosti nabízí, proto je využijte! Vypracování vlastních poznámek je věc hlavní, nicméně je skvělé učení podpořit dalšími vjemy a pracovat s audiovizualizací informace. V poznámkách si graficky oddělte různé okruhy, nepoužívejte více než 3 barvy zvýrazňovačů, protože jinak si zaděláváte na slušný guláš. Poznámky si přeříkávejte nahlas, nahrajte se a poslouchejte nahrávku třeba na procházce nebo v MHD. Vymyslete si mnemotechnickou pomůcku (příběh). Vyrobte si myšlenkovou mapu a pracujte s ní (osobně doporučuji Canvu nebo Bubbl.us).

Také si učení můžete zpříjemnit hledáním doplňujících informací na internetu, můžete sledovat doplňková videa (na YouTube je mnoho zábavných a přesto edukativních videí. Zde neplatí informace z prvního bodu, kde je psáno, že videa z YouTube jsou zakázána. Pokud se nějakou „náhodou“ za pět hodin neocitnete u videa krokodýla, který se pere s hadem, je YouTube výborným zdrojem informací. Jen je nebezpečně lákavé začít brouzdat tím bezbřehým a hlubokým množstvím obsahu.)

Pokud existuje produkt, který bych si přála objevit mnohem dříve, pak je to digitální zvýrazňovač. Taková hračka umí „přepsat“ naskenované věty a odstavce z knížky do počítače a následně je i přečíst, čímž opět útočí na více vjemových kanálů a tím pomáhá při učení. Zvýrazňovač funguje na bluetooth, je bezdrátový a skladný. Zkrátka výborné udělátko.

4) Koncepty jsou kámoš

Učte se po blocích! Telefonní číslo si také lépe pamatujeme jako tři trojice čísel než jako jednu skupinu devíti čísel. K tomu asi není, co dodávat. Pamatovat si ucelené informace v rámci bloků a konceptů je snadnější a pro mozek uchopitelnější. Lépe pochopíte problém, naleznete propojení mezi informacemi a učivo dává smysl. Smysl naopak nedává, pokud se učíme text nazpaměť a nesnažíme se látce skutečně porozumět, protože v případě výpadku paměti si informaci jen těžko znovu vyvodíte.

5) Učte se u stolu 

Mozek je třeba nastavit na proces učení, proto je dobré si vytyčit jedno místo, kde se nebude konat nic jiného, než samotné učení. Učit se v posteli je sice pohodlné, ale nemá to smysl – buď usnete, nebo potom v posteli nebudete moci spát. Pokud se učíte u stolu, u kterého také jíte, pak při učení dostanete hlad nebo chuť na mňamku. Pokud se na gauči díváte na Netlix, rozhodně vám nepůjde se na něm učit. Jestliže nemáte tolik místa a stolů, abyste si našli jedno speciální přímo vyhrazené jenom k učení, nezoufejte. Mozek se dá ošálit poměrně snadno, stačí, když si k učení vytvoříte nějaký rituál. Třeba si zapalte vonnou svíčku, která bude určená k pálení jen při učení, nebo si rozsviťte studijní lampičku. Mozek se automaticky nastaví na program učení a budete se lépe soustředit.

Závěrem

Samozřejmě by k dalším tipům patřilo třeba časté opakování. Odborníci doporučují si poznámky projít ihned po skončení hodiny a poté také po příchodu domů. Informace se tímto procesem začnou ukládat do dlouhodobé paměti. Učivo je dobré vidět, slyšet a „osahat“ si ho.

Důležitou roli hraje také motivace. Pokud se učíme na základě té vnější, kterou může být pouhé absolvování daného předmětu, je motivace výrazně nižší, než kdyby nás poháněla ta vnitřní. Proto je dobré hledat právě vnitřní stimul, kterým může být třeba vědomí, že učivo nás nějakým způsobem rozvíjí, učíme se ho kvůli nám samým a kvůli tomu, že ho později budeme potřebovat a baví nás.

Výborným pomocníkem je také brainstorming se spolužáky. A to ať už plánovaný (v ideálním případě třeba v knihovně, až nám je zase otevřou), nebo takový ten náhodně povinný na chodbě před testem/zkouškou. Povídáním si o tématech vytahujeme to nejdůležitější, ukotvujeme si informace, doplňujeme to, co nám chybí, prohlubujeme vědomosti a opět si vše lépe pamatujeme.

Tak hodně štěstí při zkouškách a ať se z toho všichni nezblázníme!

Tagged , , , , , , ,

About Denisa Míková

Jsem studentkou TFKáčka na Fildě a celé studium na VŠ se aktivně zajímám o digitální marketing a média, především ta nová, občas píšu, občas mluvím a na všechno mám názor. Sarkazmus a ironie mi řikají Velitelko, ráda se směju, rozšiřuju si obzory, nikoho nesoudím a miluju konstruktivní debatu.
View all posts by Denisa Míková →