Nedávno jsem narazil na poměrně zajimavou knížku od zahraničního novozákoníka Barta Ehrmana. Jde o Jesus, Interrupted a jedno téma mě tam skutečně zaujalo. Historie je totiž často obestřena hávem tajemství, za který se (k frustraci mnoha historiků a historiček) zřejmě nikdy nedostaneme. Jedním takovým je příběh Ježíše. V křesťanství jeho ukřižování vzbuzuje velké emoce – žal, ale také naději. Co ale člověk, který je spojovaný s jeho zradou?
Nebudu se zabývat tím, jestli Jidáš Ježíše skutečně zradil, nebo ne. Mnohem zajímavější jsou bizarní okolnosti jeho smrti, která by leckterému cynikovi mohla přijít až k popukání.
Pokud nevíte, Jidáš byl jedním z dvanácti Ježíšových učedníků, který nakonec vyzradil Římanům, kde se Ježíš nachází. Nový zákon je ale v o popisu jeho dalšího směřování jak jinak než děravý. Neví se vlastně ani proč Jidáš zradil Ježíše.
U Marka není uveden žádný důvod, i když je nám řečeno, že za tento čin dostal peníze, takže to možná bylo z chamtivosti (14:10-11). Matouš (26:14) výslovně uvádí, že to Jidáš udělal pro peníze. Lukáš naproti tomu uvádí, že to Jidáš udělal, protože „do něj vstoupil satan“ (22:3). Jinými slovy, přiměl ho k tomu ďábel. U Jana je Jidáš sám nazván „ďáblem“ (6:70-71), a tak pravděpodobně zradil svého pána, protože měl ďábelské sklony.
– Bart D. Ehrman, Jesus, Interrupted, str. 45-46
Okolnosti jeho smrti jsou také vachrlaté:
Skutky apoštolů popisují, co se stalo s Jidášem po zradě, stejně jako Matoušovo evangelium, ale je pozoruhodné, že obě zprávy si v řadě bodů přímo odporují. Obecně rozšířený názor, že Jidáš odešel a „oběsil se“, pochází z Matouše (27:3-10). Poté, co Jidáš vidí, že jeho zrada vedla k Ježíšovu odsouzení, pociťuje výčitky svědomí a snaží se židovským velekněžím vrátit svůj plat ve výši třiceti stříbrných a říká jim, že „zhřešil, když zradil nevinnou krev“. Ti však odmítnou peníze přijmout, a tak je Jidáš hodí do chrámu, vyjde ven a oběsí se. Velekněží pak peníze seberou, ale rozhodnou, že je nemohou vrátit do chrámové pokladnice, protože jsou to „krvavé peníze“ – peníze, které byly poskvrněny nevinnou krví. Proto se rozhodnou, že ji využijí a koupí „hrnčířské pole“, pravděpodobně takové, z něhož hrnčíři brali hlínu, jako místo pro pohřbívání cizinců, kteří zemřeli v Jeruzalémě. Dozvídáme se, že právě proto, že bylo zakoupeno za Jidášovy krvavé peníze, se tomuto místu dodnes říká Krvavé pole.
– Bart D. Ehrman, Jesus, Interrupted s. 46
Ve Skutcích apoštolů je to ale něco jiného:
Ve Skutcích (1:18-19) se dozvídáme, že Jidáš sám, nikoli židovští kněží, koupil pole za „odměnu za svůj zlý čin“, tedy za peníze, které vydělal za svou zradu. Není tam řečeno, že se oběsil. Místo toho se dozvídáme, že padl „střemhlav“ a „roztrhl se“, takže „jeho vnitřnosti vyhřezly“. Osobně mi není jasné, proč by vám při pádu na hlavu ruplo břicho a střeva se rozletěla všude kolem.
– Bart D. Ehrman, Jesus, Interrupted str. 46
Jaký záznam je tedy správný? Oběsil se Jidáš, nebo spadl na hlavu a bezdůvodně vyletěl do povětří? Někteří apologeti tvrdí, že se oběsil, a poté, co jeho tělo nějakou dobu hnilo, vypadl ze smyčky a tehdy se jeho částečně rozložené tělo rozletělo po poli. Kniha Skutků však říká, že spadl hlavou napřed. Pokud visel za krk, jak mohl spadnout hlavou napřed? Další spekulace, kterou Bart Ehrman uvádí, je takováto:
Možná se oběsil, ale to nepomohlo, tak vylezl na vysokou skálu a skočil šipku do pole pod sebou.
– Bart D. Ehrman, Jesus, Interrupted str. 46
A kdo to pole koupil? Koupil ho Jidáš, nebo kněží? Různí apologeti se to snaží obhájit následovně:
Pole koupili kněží, ale protože ho koupili za peníze vyplacené Jidášovi, počítá se to, jako by ho koupil Jidáš.
Zvláštní sofistika. Pokud ho kněží koupili za Jidášovy peníze, proč by někdo psal, že ho koupil Jidáš? Proč to psal tak zbytečně matoucím způsobem?
Nabízí se ještě jedna důležitá otázka. Kdy se interpretace (ne)historických událostí pohybuje v rámci racionální obhajoby, a kdy už jde o snahu slepě si obhájit svou oblíbenou hypotézu, jen abychom náhodou nenarušili citlivou náboženskou mytologii, na které stojí nejpočetnější náboženství všech dob?
ZDROJE: Ehrman, Bart D. Jesus, Interrupted: Revealing the Hidden Contradictions in the Bible (And Why We Don’t Know About Them). New York: HarperOne, 2009.
ÚVODNÍ OBRAZ: Rembrandt. Jidáš vracející třicet stříbrných [online]. cca 1629 [cit. 2025-04-29]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Judas_Returning_the_Thirty_Silver_Pieces_-_Rembrandt.jpg